Sveskemos og skemad mod forstoppelse

8. maj 2023

Alder:
4 mdr.

Sveskemos og skemad mod forstoppelse

Hej Helen

Jeg har fulgt med i dine svar til andre, men nu har jeg selv fået brug for at stille et spørgsmål, så jeg håber, at du kan hjælpe mig:)

Min søn er 4.5 måned gammel og han har rigtig mange problemer med maven. Jeg har desværre ikke kunne amme ham, så han får fuld flaske - og hans afføring er virkelig sej, det er ofte formet og ligger i bleen som modellervoks.

Det er så synd for ham. Vi kan se, at det gør ondt på ham. Han ligger og presser og græder hver gang han skal af med noget og han virker så glad og lettet, når det er kommet ud. Det er virkelig synd for ...

Annonce

... ham.

Jeg synes, at vi efterhånden har forsøgt alt uden at noget rigtigt virker. Nu hvor han er blevet 4 måneder, har jeg hørt, at man kan give ham sveskemos - er det rigtigt? Vi er ikke startet med skemaden endnu, men tænker, at vi måske snart skal igang, men jeg tør ikke rigtigt begynde, når han har så ondt, men så hørte jeg, at man kunne starte med lidt sveskemos. Hvad synes du, at jeg skal gøre? Hvordan kommer vi bedst videre herfra? Er det tid til skemaden nu eller bør jeg vente, så længe han ikke er ældre og hans mave ikke fungerer?

Tak for hjælp.

Kærlig hilsen
Den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far